woensdag 29 februari 2012

De schoolagenda. Muziek uit 1975.

Schrikkeldag 2012. Ik maak nu voor de twaalfde keer zo’n extra dag mee. Niks bijzonders. Ja, het voorjaar zit in de lucht! Ik hoor bepaalde vogeltjes fluiten die ik niet gemist heb, maar nu ik ze weer hoor denk ik: Hé, ‘t is lente! Er zitten ook vogeltjes in het nummer Lovin’ you van Minnie Riperton. Zij heeft trouwens zelf een stem als een mereltje.
Toen dit nummer in de zomer van 1975 een hit was, had ik net het eerste jaar Mavo met de hakken over de sloot gehaald. De eerste klasse-avond was een feit. De spanning hieraan voorafgaand stond in geen enkele verhouding tot de avond zelf. Het ‘versierde’ klaslokaal - een paar ballonnen en wat serpentines - de cola en de chips op de tafels achterin en een platenspeler op het bureau van de klassenleraar. De avond was een voortdurende tweestrijd tussen wel wíllen dansen en het toch maar niet doen. Eigenlijk stond je dus de hele avond langs de kant van het verduisterde klaslokaal. Toch keken we er reikhalzend naar uit.
Al wekenlang stond de datum omcirkeld in de door de school verstrekte Ryam schoolagenda. Op de eerste pagina stonden de schoolregels. Je mocht je agenda niet volplakken met plaatjes en stickers; wél doen dus! Agenda’s waren een dankbaar ‘bespreekgeval’. Ze gingen van hand tot hand tot hand en je populariteit ging samen op met de het uiterlijk en de dikte van dat dagboek. Het verzamelen van plaatjes was dan ook een heuse hobby. Het leuk inplakken, bijschriften verzinnen en inkleuren nam veel tijd in beslag. Ik heb vast geen plaatje van Minnie Riperton in mijn agenda gehad, want ik heb tot vandaag gedacht dat zij een blanke zangeres was… Stom natuurlijk, want mereltjes zijn bruin of zwart en ze zingen de lente in je hoofd ook al is het pas februari!

1 opmerking:

  1. Zo herkenbaar die stukjes over de mavo tijd, ik zat er een 5 jaar later. Ook toen kregen we nog een agenda van school maar geen ryam meer. Wel eentje met een afbeelding van de school voorop de kaft. Meestal bleef die agenda leeg en kocht ik een nieuwe.

    De klasseavonden verliepen wel zo als jij ze beschrijft. Ik zie het verduisterde lokaal zo weer voor me.

    BeantwoordenVerwijderen