donderdag 7 maart 2013

We zijn niet bang! Muziek uit 1974

Wat spannend, zo’n enorme hoeveelheid mensen. De Deventer Schouwburg herbergt op deze Deventer Open Podium-dag enkele duizenden mensen, zowel ‘artiesten’ als bezoekers. Toch vinden de koorleden elkaar moeiteloos en tevens zie ik mijn jeugdvriendin na 30 jaar terug!
Zoveel publiek, een optreden in Foyer 1 en toch niet bang? Hoe is dat mogelijk? Mijn alter eega en ik denken dat het te maken heeft met het feit dat je daar samen staat en dat er goed geoefend is. Het inzingen in de bezemkast voegt uiteindelijk niet zo erg veel meer toe, hoewel het knap is dat de concertcommissie die bezemkast überhaupt geregeld kreeg! Echt bang zijn we dus niet. Gelukkig maar, want angst is een slechte raadgever. Robert Long bezingt hiervan in 1974, in het nummer Allemaal Angst, diverse schoolvoorbeelden. Meestal is angst echter gebaseerd op aannames. ‘Als je fruit eet krijg je wormen, van veel wassen word je kaal...’ Iedereen zegt dat het zo is, dus dan zal het ook wel zo zijn.
De vaak beschreven plankenkoorts voor een optreden hoort ook in dat rijtje thuis. We ‘moeten’ optreden, dus we staan te bibberen, zoiets. Dat blijkt niet zo te zijn. We hebben gewoon zin om lekker te gaan zingen. Bovendien is een half uurtje is zo voorbij, dus geniet er maar van!
Na het optreden dwalen we nog wat door de verschillende zalen en bij de garderobe kom ik mijn jeugdvriendin tegen. Het zingen heeft ons weer bij elkaar gebracht. 35 jaar geleden zongen we samen in een voorstelling van het YMCA tienerkamp. In de eerste week zetten we een voorstelling in elkaar en in de tweede week voerden we die voorstelling op. Wij zongen samen het genoemde nummer van Robert Long. Hadden we toen angst om op te treden? Ben je mal, we gingen gewoon lekker zingen!

1 opmerking:

  1. Leuk verhaal.knap dat je er zo'n grappig filmpje
    bij kunt vinden.
    Ik lees en kijk er altijd na.

    Kijken of de reactie overkomt.

    Groet marieke

    BeantwoordenVerwijderen