woensdag 18 januari 2012

Romantiek op het strand. Muziek uit 1983.

De titel van een nummer geeft vaak al voor een deel weer waar het lied over gaat. Als dan de titel ‘Titles’ is, dan weet je nog niet veel. Maar bij Titles van Barclay James Harvest geeft de titel wél precies de inhoud van het lied weer.
Ik ben net volwassen als ik het nummer voor het eerst hoor. Het is 1983. Plaats van handeling is het strand van Terschelling. Er is een kampvuur en met een heel stel leeftijdgenoten zitten we daar, midden in de nacht, romantisch omheen. Iemand heeft een gitaar bij zich en we zingen klassiekers als House of the Rising Sun en Testament. Dan wordt er een nieuw lied ingezet. Een aantal mensen in de kring lijkt het woordelijk te kennen. Het klinkt heel mooi, hoewel ik geen idee heb waar het over gaat. De melodie komt me wel vaag bekend voor, maar de tekst heb ik op dat moment niet paraat. Het is waarschijnlijk geen top 40 nummer, anders had ik zeker mee kunnen zingen.
Als ik nonchalant vraag van wie dat laatste nummer ook alweer is wordt er, openlijk verbaast over zoveel onwetendheid, geroepen: ‘Van Barclay natuurlijk!’ Alsof je van een andere planeet komt als je dát niet weet. Tja, het nummer is dan ook al vanaf 1976 bekend bij de echte fans, maar ik luister op dat moment meer naar Fame, Spandau Ballet en Kate Bush.
Echter, na díe zomervakantie koop ik de LP van BJH waar Titles op staat. Later kom ik er achter dat al die Beatles titels erin zitten. Knap dat het dan toch nog weer een compleet nummer is geworden dat ergens over lijkt te gaan. Wat mij betreft gaat het voornamelijk over zingen op het strand en kamperen op de Appelhof. Hoe dan ook, over de titel heeft ‘Barclay’ waarschijnlijk niet zo heel erg lang nagedacht.

3 opmerkingen:

  1. Hi Lize, nu moet het goed gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En: weer een leuk stukkie! Zo'n nummer dat je wel kent, maar nooit thuis kunt brengen!

    Bettina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Alize, Pas als ik de nummers draai, herken ik ze, ben helaas niet zo goed in het onthouden van namen. Blijf wel schrijven he?! Kijk er iedere keer weer naar uit

    BeantwoordenVerwijderen