woensdag 4 januari 2012

Angels. Muziek uit 2011.

Een heel mooi nummer schrijven over iets wat eigenlijk vreselijk is. Ed Sheeran heeft het voor elkaar gekregen. De titel is enigszins afleidend wat mij betreft. Bij The A Team denk ik al gauw aan die stoere jongens die, op hun eigen onnavolgbare wijze de mensheid te hulp schieten. Dat moet in de jaren 80 geweest zijn.
Maar dit is echt een nummer uit 2011. Het gaat over een meisje wat verslaafd is aan drugs en wat zij allemaal moet doen om aan geld te komen voor een nieuwe shot. Iets wat gelukkig geheel buiten mijn belevingswereld ligt. Toen ik het nummer voor het eerst hoorde vond ik de melodie mooi, net als de stem. Het nummer heeft een bepaalde dramatische ondertoon. Het eerste gitaarpingeltje en de slag op de gitaarkast, geven het idee dat Ed het nummer voor het eerst zingt. Door de korte zinnetjes lijkt het alsof het lied ter plekke ontstaat. Als mij eenmaal zoiets is opgevallen dan herken ik dat als ik het daarna nog eens hoor. Dan ga ik écht luisteren naar de tekst en uiteindelijk even kijken naar het filmpje.
Het begint allemaal nog vrij gewoon, een jong meisje op een bankje in het park in de zon. Maar met de koude winterdagen in het vooruitzicht wordt het idyllische plaatje toch allengs minder rooskleurig. Ik heb begrepen uit de informatie die ik kreeg op mijn favoriete radiostation, dat de schrijver van dit lied zelf ook geen idee had van het leven van een drugsverslaafde. Het heeft hem ook aangegrepen. Wel mooi dat je er dan zo’n nummer over kunt schrijven. Een nummer dat mensen aanspreekt en waar zij daar dan weer over na gaan denken, zoals wij nu ook doen…
Misschien kunnen wij er hierdoor dan mede toe bijdragen dat er minder van deze meisjes en jongens de straten zullen bevolken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten