vrijdag 1 februari 2013

Queen of Hearts. Muziek uit 1982.

In oktober 1982 heb ík Beatrix ontmoet! Ze brengt dan een bezoek aan Vakschool Schoonhoven, de school voor edelsmeden, waarop ik op dat moment tweedejaars leerling ben. Eigenlijk is het bezoek ietwat omstreden. De ouderejaars vinden het allemaal geldverspilling. Maar dat zijn dan ook degenen die, bij wijze van spreken, een paar jaar eerder tijdens de inhuldiging meegedaan hebben aan het krakersoproer. Ik kijk best tegen de ouderejaars op en probeer hetzelfde te vinden als zij, maar ik bespeur bij mezelf toch ook een bepaalde opwinding. Toch best bijzonder dat ik Hare Majesteit ga ontmoeten.
Er zijn allemaal veiligheidsvoorzieningen en toegangsrestricties en de school en haar omgeving is op alle fronten gereinigd en van eventuele smetjes ontdaan. Toch wordt er, een half uur voor de komst van Bea, een verdacht pakketje gevonden in de hal van de school. Een bom? ‘t Zou zomaar kunnen!
We krijgen opdracht ‘gewoon’ aan onze werkstukken te werken en we mogen in géén geval zelf een gesprek met Onze Hoogheid beginnen. Ik zit met negen andere leerlingen aan een grote edelsmidswerkbank. Zo’n tafel met halfronde gaten, en op elke plek een leren schootsvel waarin het afgevijlde goud en zilver wordt opgevangen. Ik zit op een hoek en ik probeer zo interessant mogelijk een vijl over mijn zilveren hanger te halen. Het duurt lang voordat het hoge bezoek eindelijk ons lokaal binnenkomt. Mijn plek is het dichtst bij de deur. Ik ben ‘hard aan het werk’, voorovergebogen, mijn neus bijna op mijn werkstuk. Onze vorstin staat stil naast mijn werkplek! Ik kijk onder mijn armen door en zie een paar prachtige blauwe pumps. Het idee dat deze van Beatrix zijn beneemt me de adem. Ik vijl stug door. Wat zal ze vragen, iets over het schootsvel of het vijlen? Als ik eindelijk opkijk, zie ik dat ze het volgende lokaal inloopt.

Juice Newton - Queen of Hearts. Muziek uit 1982.



…the Joker is the only fool…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten