woensdag 23 januari 2013

Meer geven dan ontvangen. Muziek uit 1970

Sommige liedjes blijven actueel, ook al zijn ze al meer dan 40 jaar oud. Het nummer Never Comes The Day van The Moody Blues is er zo een. Als tiener vond ik de opzet en de melodie al erg mooi. Langzaam en ingetogen aan het begin en dan het middenstuk, wat met de nodige nadruk en heftigheid wordt gezongen. De mooie meerstemmige delen konden ook zeker mijn goedkeuring wegdragen. Ik heb dat nummer vaak gehoord terwijl ik aan mijn bureautje zat te tekenen. De paar cassettebandjes die ik bezat draaide ik regelmatig.
Nu ik vier decennia later de tekst wat beter heb bestudeerd, valt me op dat zij de tand des tijds goed heeft doorstaan. Naar mijn idee gaat het namelijk over een stel dat weinig aan elkaar toekomt omdat beiden (te) veel werken. Ze raken elkaar een beetje kwijt. Dan sluipt de ontevredenheid erin, wat vaak leidt tot onbegrip. De remedie die Justin Hayward hiervoor heeft bedacht is meer te geven en minder te nemen, toegeven wat je voelt en vooruit blijven kijken, want de toekomst is nooit ver weg.
Dit blijken dan allemaal weer dingen te zijn die ik zelf één op één kan toepassen. Ik wil al mijn leven lang teveel dingen, waardoor ik uiteindelijk te weinig toekom aan de zaken waar het écht om gaat in het leven, de liefde bijvoorbeeld. Teveel genomen, te weinig gegeven. Gelukkig zijn er altijd weer momentjes van bezinning, omdat er altijd weer muziek is die je hart kan raken en die weer energie kan geven voor een nieuwe ronde. Een ronde waarin we opnieuw pogen het vanaf nu helemaal goed te doen. Ik probeer het al 40 jaar lang.



Never Comes The Day / The Moody Blues

Work away today, work away tomorrow
Never comes the day for my love and me
I feel her gently sighing as the evening slips away
If only you knew what's inside of me now
You wouldn't want to know me somehow,
But
You will love me tonight
We alone will be alright
In the end

Give just a little bit more
Take a little bit less
From each other tonight
Admit what you're feeling
And see what's in front of you
It's never out of your sight
You know it's true
We all know that it's true

Work away today, think about tomorrow

Geen opmerkingen:

Een reactie posten