woensdag 2 januari 2013

Mijn Meedogenloze Koningin. Muziek uit 1979.

De laatste week van het jaar! Een lijst van tweeduizend nummers, waarvan ik er zo’n duizend heb gehoord. Dat betekent 970 herinneringen en vlagen van nostalgie. De aftrap is op eerste Kerstdag, maar dan ben ik nog te druk met het kerstdiner en de gasten om goed te luisteren. De daarop volgende dagen luister ik echter intensief. Oudejaarsdag begint voor ons met Ruthless Queen van Kayak. De groepsnaam waarvan de laatste K gespiegeld wordt geschreven voor een mooi symmetrisch plaatje.
Het is 1979 en ik heb nog een foto waarop ik poseer met ons ‘stratenvolleybalteam’. In de plaatselijke sporthal strijden teams van diverse samenstellingen om de eer. Ons team heet Ruthless Queen. In mijn zeventienjarige tienerogen is zij een aardige Koningin met twinkelende ogen. Ze heet Ruthless en ze wordt met omfloerste stem bezongen door de melancholiek kijkende Kayakmannen. Zij zijn gehuld in romantische witte blouses.
Inmiddels weet ik dat ze meedogenloos is en dat ze de relatie heeft verbroken! Dat gedeelte is me eigenlijk altijd wel duidelijk geweest, omdat het laatste couplet gaat over een vrouw die een dramatisch stuk opvoert waardoor de romance beetje bij beetje vervaagt. De liefde was kostbaar maar ‘to brittle’, wat zoveel betekent als broos of breekbaar. Ik heb nooit opgezocht wat een ‘quivering voice’ voor stem is (bevend, sidderend). Ook niet wat ze precies zingen aan het eind van tegel twee (shy basin source)??? Regel drie heb ik, waarschijnlijk mede door mijn Christelijke opvoeding, altijd gezongen als: God is my Gladness and Ven is my pride. Niet wetend waarom ik trots op ‘Ven' zou moeten zijn, maar dat mocht de pret niet drukken. Maar nu heb ik het allemaal uitgezocht en beschreven. Dat geeft rust. Nog maar 969 herinneringen te gaan…



Kayak – Ruthless Queen

With a quivering voice you spoke the word
Shadow came between us, sharp as a sword (shy basin source....)
(God is my Gladness en Ven is my pride)
Gone is my gladness and vanished my pride
Cause luck didn't stay on our side

Leaped in luxury I cried for the moon
But the game is out, it all ended too soon
Awakening came as a belt from the blue
At last rumours seemed to be true

Oh my ruthless queen
You would steal the treasure of my dream
It's the twinkle in your eyes
That took me by surprise
Oh my ruthless queen
I just can't accept our love has been

I bear you no malice- you show no remorse
Love is dead and gone it was no endless source
Your sudden leave was the finishing stroke
Considering everything broke

Oh my ruthless queen
You would steal the treasure of my dream
It's the twinkle in your eyes
That took me by surprise
Oh my ruthless queen
I just can't accept our love has been

Please don't tell me you couldn't care less
While I feel like a ship in distress
Oh my ruthless queen
I just can't accept our love has been

I can't bear to see you go
But it's all part of the show you perform
Letting romance fade little by little
Our love was precious but too brittle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten