donderdag 14 februari 2013

Twijfelen tussen slaan of lachen

Ze láchen, of ze sláán in je gezicht! Jarenlang al word ik gekweld door twijfel. Wat zingen The O’Jays vanaf 1972 nu eigenlijk in het nummer Backstabbers?
Tijdens mijn werk bij de Vitatron, begin jaren negentig, staat de hele dag de radio aan. In die tijd houd ik me dagelijks bezig met het maken van elektrodes, de verbindingsslang tussen pacemaker en hart. Een supernauwkeurig werkje, compleet met zuurkast, witte jas en haarnetje. De radio speelt de hele dag popnummers en is goed te verstaan. Als bovengenoemd nummer gedraaid wordt, krijgen twee van mijn manlijke collega’s steevast ruzie met elkaar over de tekst ervan. ‘They Slam in Your Face,’ zegt de een, ‘duidelijk toch, ze sláán in je gezicht!’ De ander roept dan: ‘Man, lul toch niet zo dom! Ze zingen They Smile in Your Face! Waarom zouden ze überhaupt zingen over slaan? Ze lachen naar je. Daar gaat dit liedje over!’
Ik luister zelf natuurlijk ook heel goed naar de tekst, maar kan geen van de twee écht gelijk geven. Dan weer hoor ik duidelijk ‘Slam’ en de volgende is toch echt weer een ‘Smile’. De context biedt ook geen soelaas, want ik weet niet precies wat backstabbers zijn. Het lijkt me een vrolijk soulnummer over landlopers of zo, dus van mij krijgt de ‘Smile versie’ toch jarenlang de meeste punten. Maar het wordt tijd om een en ander eens grondig uit te zoeken!
Welnu, ze láchen inderdaad in je gezicht maar…, dat doen ze omdat het ‘in-de-rug-stekers’ zijn! Pas op, ze willen je vrouw afpakken! Ze doen aardig tegen je, maar voor je het weet heb je een mes in je rug! Ai, dat had ik niet achter dit nummer gezocht. Zo vrolijk is het dus helemaal niet! Ik blijf lachen, maar het voelt wel als een klap in mijn gezicht!



The O'Jays - Backstabbers

What they do!
They smile in your face
All the time they want to take your place
The backstabbers, backstabbers (2x)

All you fellows who have someone
and you really care, yeah, yeah
Then it's all of you fellows
who better beware, yeah yeah
Somebody's out to get your lady
A few of your buddies they sure look shady
Blades are long, clenched tight in their fist
Aimin' straight at your back
And I don't think they'll miss

Chorus

I keep gettin' all these visits
from my friends, yeah
what they doin to me
They come to my house
again and again and again and again, yeah
So are they there to see my woman
I don't even be home but they just keep on comin'
What can I do to get on the right track
I wish they'd take some of these knives off my back

Chorus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten