woensdag 21 september 2011

Beautiful = mooi. Muziek uit 2010.

Die avond gaan we naar de open koorrepetitie van Swingcoöperation in Gorssel. We hebben er al heel wat enthousiaste verhalen over gehoord en besluiten zelf ook maar eens ons oor te luisteren te leggen. Het idee om bij een koor te gaan zingen leeft al langer bij mijn alter-eega en mij. Dit wordt onze eerste koorervaring. We besluiten een keer te gaan kijken om dan wellicht in het nieuwe seizoen lid te worden.
Het is een drukte van belang. In de oefenruimte bevinden zich zo’n 70 mensen, waarvan ongeveer de helft nieuwsgierig afwacht hoe het er op een repetitieavond aan toe gaat. We delen onszelf in bij de alten, omdat ons dat wel een prettige toonsoort lijkt. Er wordt die avond een nieuw nummer ingestudeerd. Het heet Beautiful en het is van Christina Aguilera. Het nummer komt me vaag bekend voor, maar van de uitgereikte blaadjes vol muzieknoten kan ik helemaal niks maken.
Juliette, de dirigente, zingt ons enthousiast en met de nodige humor voor. De altpartij is du, du, du, du, du, du, du, du… Die tekst kan ik aardig onthouden en de melodie ook. Maar dan zingen de mezzi hun partij dwárs door onze zorgvuldig ingestudeerde du, du, duutjes heen! De sopranen en de mannen zingen nóg weer iets anders en ik ben al snel het spoor bijster. Ik klamp me vast aan mijn collega-alten. Toch klinkt het heel behoorlijk en ik herken het nummer van mijn favoriete radiozender.
Na de pauze worden wij, de kijkers, toegezongen door het bestaande koor. Ze zingen een nummer waar ze een paar weken geleden mee begonnen zijn. Wat een energie komt daar vrij! Het koorvirus grijpt om zich heen en besmet ook ons. Sindsdien ervaren we, bijna wekelijks, dat Beautiful niet mooi, maar zelfs práchtig is!

1 opmerking:

  1. Oeh, my favorite part:
    Wat een energie komt daar vrij!
    Alsof ik er bij ben :-) (Zei Anne)

    BeantwoordenVerwijderen