woensdag 14 september 2011

Toppop. Muziek uit 1976.

Een optreden in Toppop, dat is het streven in 1976. Ik ga Maggie MacNeal coveren met Terug naar de kust. Ik heb de single geleend van een meisje uit mijn klas. Dagenlang draai ik het plaatje op de pick-up in de huiskamer. Met dramatische uithalen zing ik:
‘k Wil teruuuuug naar de kust, heel ongerust zoek ik de weg naar de kust….
Dat optreden baart me overigens wel een beetje zorgen. Niet vanwege mijn zangkwaliteiten, daarvan ben ik op dat moment behoorlijk overtuigd. Nee, mijn verschijning op TV maakt me onrustig. Je wordt toch behoorlijk close-up in beeld gebracht. Men gaat je gezicht dus heel goed bekijken. Ik vind mijn tanden niet mooi en mijn kapsel verdient absoluut geen Haute Coiffure prijs. Maar ook de kleding bezorgt me nogal wat hoofdbrekens. Wat draag je bij zo’n optreden? Een jurk? Ik krijg spontaan braakneigingen en klamme handen bij het idee. Mijn uitgaansgarderobe bestaat in die tijd uit een lange broek, spijker- of corduroy (Lois, Lois, Lois voor girls and boys!) en een wit overhemd van mijn vader, al dan niet met kraag. Een zwart gilet, van mijn vaders trouwpak, maakt het geheel compleet. Dat zal niet echt hoge ogen gooien bij de Avro. Behoorlijk veel zorgen dus. Toch ben ik vast besloten om ooit mijn doel te bereiken. Eens zal ik optreden in Toppop!
Maar tegen de tijd dat mijn tanden door de beugel kunnen en mijn uitgaanstenue toereikend is, is Toppop van de buis.
Later, wanneer ik voor het eerst aan de kust kom, weet ik ook niet meer zeker of ik wel daar naar toe terug wil…

2 opmerkingen:

  1. echt heel herkenbaar en o zo leuk.
    Zie uit naar de volgende. (zei Liz)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben onder de indruk!!! (zei Ella)

    BeantwoordenVerwijderen