maandag 1 april 2013

Dronken op de boot! Muziek uit 1966

Hoe gaat het op de boot, Jan? Of gezongen en half-Engels: Hoes’t in de sloep, John B.? Dat is toch wat de Beach Boys zingen in 1966? Als vierjarige hoor ik deze zin regelmatig uit onze buizenradio komen. Het karakteristieke, frêle pingelfluittoontje aan het begin van het nummer zorgt er al snel voor dat ik met mijn oortjes gespitst voor die grote radio lig. Kijkend naar de bruine houten kast en met twee grote draaiknoppen, één voor het kiezen van de zender en één voor het regelen van het volume, luister ik naar het leuke liedje met het gezellige meerstemmige refrein. Op de radio zitten ook nog een aantal drukknoppen, waarmee lange en korte golven ingesteld kunnen worden of zoiets. Ik heb ‘m trouwens al eens eerder beschreven, in augustus 2012. Hij komt namelijk voor in het filmpje van ZaZa, Turn Me On.
Ik heb de tekst van Sloop John B. er eens bij gepakt en nu begrijp ik pas dat The Beach Boys zingen over een schip, de ‘John. B.’, waarvan ze het zeil moeten hijsen! Ze zeilen een beetje rond de stad Nassau met grootvader (waarom is hij ook mee?) en dan worden ze dronken. Ze raken slaags (zinloos geweld?) en dan willen ze naar huis! Ze voelen zich namelijk zoooo beroerd…! Logisch! Mijn advies zou zijn: geen alcohol als je gaat varen!
Maar die raad hebben ze toen kennelijk niet gekregen, want een van die maten wordt zo dronken dat hij zelfs de hut van de kapitein plundert. (We zitten natuurlijk wel midden in de Roaring Sixties…) Er komt een agent aan te pas, (waar halen ze zo gauw sheriff John Stone vandaan, midden op zee?) waarna ze alleen gelaten willen worden en naar huis willen. Kortom, het is een rommeltje. Maar de vraag: Hoes’t in de sloep, John B.? is hiermee waarschijnlijk wel voldoende beantwoordt!




Bech Boys / Sloop John B.

We come on the sloop John b
My grandfather and me
Around Nassau town we did roam
Drinking all night
Got into a fight
Well I feel so broke up
I want to go home

So hoist up the John B´s sail
See how the mainsail sets
Call for the captain ashore
Let me go home, let me go home
I wanna go home, yeah yeah
Well I feel so broke up
I wanna go home

The first mate he got drunk
And broke in the captins trunk
The constable had to come and take him away
Sheriff John Stone
Why don't you leave me alone, yeah yeah
Well I feel so broke up I wanna go home

So hoist up the John B´s sail
See how the mainsail sets
Call for the captain ashore
Let me go home, let me go home
I wanna go home, let me go home
Why don't you let me go home
(hoist up the John B´s sail)
Hoist up the John B.
I feel so broke up I wanna go home
Let me go home

Geen opmerkingen:

Een reactie posten